BLOG, CERCETĂRI, EDUCAȚIE

Recenzie

Recenzie 

Pantea, M. C. (2018). Precarity and Vocational Education and Training: Craftsmanship and Employability in Romania. Springer.

Situația învățământului profesional, a elevilor de la școlile profesionale este simtomatică pentru „categoriile de mijloc invizibile” care, nefiind în criză acută, nu interesează în mod deosebit cercetătorii sau politicienii. Cu toate că e subiect de intervenție politică și economică – vezi sarabanda de legi, ordonanțe și propuneri legate de învățământul profesional din ultimii 10 ani – avem foarte puțin cercetări despre componenta aceasta atât de importantă a învățământului românesc.
Maria Cristina Pantea o face în acest volum refuzând explicit discursul neoliberal al flexibilizării, transmiterii de competență, al asigurării de forță de muncă și al creării de locuri de muncă și a competitivității cu care suntem deja obișnuiți din textele care au ca inspirație angajatorii. Vocaționalismul (să-i zicem barbar meșteșugărismul) prin care este promovat învățământul profesional inclusiv la noi nu face decât să mascheze, destul de prost, faptul că munca în sine nu mai e defel valorizată (remarcă la un moment dat autoarea că bibliotecile sunt pline de volume despre consum, consumerism și stil de viață însă foarte puține lucrări sunt despre muncă și despre producție), nu e sursă de identitate, status și siguranță și că o bună parte din beneficiile mult-trâmbițate ale meseriilor sunt simple mituri bune pentru mânat tinerii către piața muncii.
În schimb, d-na Pantea introduce foarte clar principalele concepte ale analizei sociologice a muncii și formării în epoca precariatului, dereglementării, a muncii de proastă calitate, cu competență scăzută (opusă meșteșugului/meseriei).
Investigația realizată de autoare este una în cheie constructivistă asupra povestirilor de viață (cât pot fi ele de dezvoltate) ale vreo 240 de tineri absolvenți de profesională intervievați individual sau în grup și clarifică multe aspecte relevante despre modul în care tinerii care ajung în școlile profesionale își văd viața în raport cu munca, aspirațiile etc.
O lectură obligatorie pentru specialiștii în științe sociale!

Sociologie pe social media:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *